تصویر

آماده سازی گزارش به صورت آنلاین کمتر از 5 دقیقه

صفر تا صد مقاله isi

مقاله-isi

گسترش روز افزون علوم و فناوریهای جدید، توجه به معیارهای ارزش دهی به تحقیقات، پژوهش ها و ژورنال ها را ناگزیر می سازد. یک منبع ارزیابی بی طرف که نیازهای استفاده کنندگان را به بخوبی شناسایی کند و از طرفی دیگر نقاط ضعف و قوت نشریه های علمی و پژوهشی در زمینه های مختلف را بررسی کند، می تواند راه گشای خوبی برای جویندگان علمی باشد.

در همين راستا موسساتي اقدام به سنجش اعتبار توليدات مختلف علمي نموده و در اين زمينه مشاوره هاي تخصصي ارائه مي دهند. طبعا معتبر بودن خود اين موسسات هم باعث وجاهت مطالب تاييد شده توسط ايشان مي گردد و هم طيف مخاطبان آنان را افزايش مي دهد. چرا كه بايد در موسساتي محتواي علوم توليد شده مورد تاييد قرار بگيرد که بتوان با خيال راحت به آنها استناد كرد و كار علمي خود را بر اساس نتايج تحقيقات علمي قبلي، استوار نموده و به پيش برد. ISI یکی از موسسه هایی است که با ارائه چارچوبی مورد قبول تا حدی این مسئله را حل نموده است.

ISI چیست و تاریخچه آن

institute for Scientific Information )ISI) یا “موسسه اطلاعات علمی” یک موسسه‌ی خصوصی است که توسط Eugene Garfield در سال 1960م تاسیس شد و در سال 1992 توسط Thomson Scientific & Healthcare خریداری شد و بعنوان Thomson ISI شهرت یافت. تامسون در سال 2008 با گروه رویترز Reuters Group ادغام شد، و هم اکنون Thomson ISI قسمتی از دپارتمان Healthcare & Science متعلق به موسسه Thomson Reuters است.

این موسسه نشریاتی را که در تمام جهان منتشر می‌شوند بررسی و مقالات نشریاتی را که معتبر می‌داند به منظور امکان جستجو در مراکز علمی و تحقیقاتی، فهرست می‌کند. این امکان جستجو با دریافت هزینه در اختیار استفاده کنندگان گذاشته می‌شود.

مؤسسهٔ ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های دادهٔ فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد. به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و تحلیل آنها است که توسط خود گارفیلد پایه‌گذاری شده است. این خدمات شامل نگهداری داده‌های نقل‌قول‌های مقالات هزاران نشریهٔ دانشگاهی است. این خدمات از طریق سرویس پایگاه دادهٔ ISI’s Web of Knowledge در دسترس است. این پایگاه داده به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که بداند کدام مقاله‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل‌قول کرده‌اند.

آی‌اِس‌آی، سالانه گزارشی را تحت عنوان گزارش استنادی مجلات علمی را که با سرواژه جِی‌سی‌آر (به انگلیسی: Journal Citation Reports) معروف است ارائه می‌کند که در آن مجلات نمایه‌شده در بانک اطلاعاتی خود را بر اساس شاخصی با عنوان ضریب تاثیرگذاری رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر ضریب تاثیرگذاری یکی از شاخص‌های اصلی برای اعتبار علمی مجلات علمی محسوب می‌شود.

ایران و ISI

در ایران سیستمی داخلی برای داوری فعالیت‌های پژوهشی وجود ندارد، به همین دلیل داوری را به سیستم خارجی سپرده‌اند. سیستم ISI سیستمی است که در حال حاضر در حال استفاده از آن هستیم. طبق بخش نامه وزارت علوم نتیجه فعالیت‌های پژوهشی که به صورت مقاله‌های علمی چاپ می‌شوند بر اساس WOS (ا JCR) بودن یا ISI Listed بودن یا ISC بودن دارای امتیازات جداگانه هستند. به عنوان مثال اگر هزینه طرح پژوهشی از ۵ میلیون تومان بیشتر شود. مجری طرح باید دو مقاله مستخرج از طرح را در یک مجله (WOS) (JCR) چاپ نماید. اگر از ۱۰ میلیون تومان بیشتر شد ۳ مقاله و اگر موفق به چاپ مقاله نشد جریمه می‌شود.

این موسسه در ایران به خاطر ارزش گذاری بر اساس آن برای ارتقای اساتید و برای دانشجویان دکترا شهرتی بیش زیادی یافته است. اين موسسه ادعا مي كند كه با رعايت اصول اعتماد و حفظ استقلال، در نمايه كردن نشريات به صورت بي طرفانه عمل مي كند. و هر نشريه اي كه صلاحيت لازم را كسب كند در ليست موسسه قرار مي گيرد.لیستی بالغ بر 12000 ژورنال توسط موسسه ISIبه روز نگهداری می شود. این لیست 1100 ژورنال هنر و منابع انسانی را به همراه مجلات علمی دیگر دربر می گیرد. درحقیقت ISI پایگاهی برای فهرست نمودن و پوشش دادن جامع مهمترین مجلات علمی منتشره در دنیا به منظور تبادل اطلاعات میان پژوهشگران مختلف می باشد. شمار مجلات ISI ثابت نیست. یک مجله ممکن است در یک زمان، از مجلات ISI محسوب شود، اما به دلیل کاهش بار علمی، بعدا از لیست مجلات ISI کنار گذاشته شود.

مقاله ISI

دانشگاه‌های مختلف امتیازات خاصی را برای چاپ مقاله مستخرج از پایان‌نامه در نظر گرفته‌اند در یکی از این دانشگاه‌ها چاپ مقاله علمی – پژوهشی، نیم نمره. چاپ مقاله ISI یک نمره، چاپ مقاله WOS با ایمپکت فکتور کمتر از یک، یک و نیم نمره و چاپ مقاله در مجلات WOS با ایمپکت فکتور بالاتر از یک، ۲ نمره. اگر دانشجویی از پایان‌نامه نمره ۱۸ بگیرد و یک مقاله در مجله WOS با ایمپکت فکتور بالاتر از یک داشته باشد نمره پایان‌نامه او ۲۰ خواهد بود. البته این قانون در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

همچنین دانشجویان خارج از کشور برای به تایید رساندن مدرک خود در وزارت علوم باید یک مقاله مستخرج از رساله دکتری در مجلات WOS چاپ نمایند (مراجعه شود به آخرین بخشنامه در سایت وزارت علوم) در مهر ۱۳۹۱ برای انتخاب پژوهشگر برتر امتیازات مقالات چاپ شده به صورت زیر ارزیابی شد:

چاپ مقاله در مجله (WOS (JCR: هفت امتیاز
چاپ مقاله در مجله ISI: شش امتیاز
چاپ مقاله در مجله ISC: پنج امتیاز
مقالات داغ یا پراستناد: نه امتیاز
علمی پژوهشی (مجلات داخل): چهار امتیاز
علمی پژوهشی در دائره المعارف‌های معتبر داخلی و خارجی: چهار امتیاز
علمی ترویجی: سه امتیاز
همایش‌های علمی ملی: دو امتیاز
نکته :مقالات ISI نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های علمی پژوهشگران داخل کشور ایفا می‌کند.

چهارچوب مقاله isi و قواعد مقاله نويسي

تحقيق و پژوهش از اهميت ويژه اي برخوردار است و به جرات ميتوان گفت كه همه پبشرفت هاي علمي صنعتي پژوهشي تكنولوژي و جامعه شناسي بر پايه تحقيق و پژوهش استوار است. اصلي ترين و مهمترين شيوه ارائه نتايج يك مطالعه و تحقيق، تهيه مقاله پژوهشي است و محققي در صحنه توليد وانتشار علمي موفق است كه بتواند نتايج پژوهش خود را در مجلات معتبر پژوهشي به چاپ برساند. از آنجا كه نوشتن صحيح و مناسب يك مقاله يك ركن اساسي براي چاپ مقالات علمي ميباشد، در اينجا تلاش ما بر این است كه به بررسي روش هاي صحيح نگارش مقالات پژوهشي پرداخته شود.

سه دسته كلي در موسسه ISI

موسسه ISI با دسته بندي علوم در سه دسته كلي SCI ,SSCI ,Art&Humanities به سنجش علوم منتشره مي پردازد.
-دسته نخست (SCI) شامل موضوعات علوم كشاورزي، زيست محيطي، مهندسي، فناوري و علوم كاربردي، علوم پزشكي و زيستي، علوم فيزيكي و شيميايي است.
-دسته دوم (SSCI) شامل علوم اجتماعي، جامعه شناسي، ارتباطات، علوم تربيتي، روانشناسي و مديريت است.
-دسته سوم (Art&Humanities) شامل هنر، ادبيات، تئاتر و هنر هاي نمايشي، مذهب، تاريخ معماري، راديو و تلويزيون و موسيقي است.

به طور كلي هر مقاله پژوهشي شامل اجزاي اصلي زير است:

عنوان
نام نويسنده يا نويسندگان
اطلاعات تماس
چكيده
واژگان كليدي
مقدمه
مباني نظري تحقيق
روش تحقيق
يافته هاي تحقيق
بحث و نتيجه گيري

شیوه انتخاب و ارزیابی درISI

فرایند ارزیابی وانتخاب درISI فرایندی همه جانبه و کامل می باشد.مجلاتی که خواستار پیوستن به این استاندارد می باشند می بایست 3 شماره آخرین انتشارخود را به آن موسسه ارسال نمایند. هر مجله علمی قبل از انتخاب شدن و فهرست شدن در ISIیکسری مراحل ارزیابی را پشت سر می گذارد. ازجمله عوامل مورد ارزیابی عبارتند از:
رعایت استانداردهای پایه انتشار
انتشار به موقع مجله
برخوردار بودن از هیات تحریریه بین المللی
متن انگلیسی و یا حداقل چاپ منابع و چکیده و عنوان به انگلیسی
انجام فرایند داوری برای پذیرش مقالات، همچنین ذکر منابع تامین مالی مقاله ها( این امر نشان دهنده اهمیت مقاله isi است)
محتوای مقاله ها این مسئله که محتوای مقالات ژورنال مشابه سایر ژورنالهای موجود نباشد و چیز جدیدی به علم بیافزارید و نیز از فیلدهای نوخواسته علوم استقبال می شود
تنوع بین المللی مقالات، نویسندگان و داوران مجلاتی که مقالات آنها خوانندگان بین المللی را مخاطب قرارداده باشند در اولویت قرار می گیرند.
نکته : چند نكته اساسي در ارسال مقاله isi به نشريات علمي به ياد داشته باشيد كه قبل از ارسال چكيده مقاله خود به يك مجله، ابتدا فرم نحوه نگارش مقاله isi را از آن مجله دريافت نموده و چكيده خود را در قالب آن فرم تهيه و تايپ نماييد (به عنوان مثال تعداد كلمات، فونت، تعداد خطوط، فاصله خطوط از كناره هاي صفحه و…)

مهترين معيارهاي ISI براي نمايه كردن مجله ها چيست؟

در سايتISI چهار مورد به عنوان ملاك هاي اصلي نمايه شدن مجله آمده است كه عبارتند از:
-زمان بندي نشر تعريف شده باشد يعني معلوم باشد كه فصلنامه، ماهنامه است يا … و در موعد معين هم آماده شود.
-فرآيند داوري براي مجله تعريف شده باشد.
-قواعد نشر بين المللي را رعايت كند براي مثال، عنوان مجله گوياي محتواي آن باشد.
-مقاله isi به هر زباني كه باشد مهم نيست ولي چند مورد در آن بايد به زبان انگليسي باشد كه عبارتند از اسامي نويسندگان، عنوان، چكيده و كلمات كليدي و حتي الامكان منابع و مآخذ انگليسي باشد.

موارد فرعي هم وجود دارد كه شامل اين موارد است :

مجله بايد حوزه بين المللي داشته باشد و به يك حوزه جغرافيايي خاص تعلق نداشته باشد.
در حوزه آن مجله ترجيحاً مجله مشابه نباشد يا اگر هست آن مجله معيار برتري نسبت به آنها داشته باشد.
افراد به وجود آورنده آن حتي الامكان افراد شناخته شده اي باشند.
افراد به وجود آورنده، توزيع جغرافيايي مناسبي داشته باشند مثلاً همه ايراني نباشند.
نکته : البته موارد فرعي، نمره اضافه دارد و در قبولي يا رد مجله از طرفISI نقش بازي نمي كند.

دلايل عدم پذيرش چكيده يك مقاله isi در نشريات علمي

1) ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زياد مقالات مشابه پيشين
2) عدم تبيين زمينه اصلي تحقيق
3) نمونه گيري نامناسب
4) عدم رعايت اصول مقاله نويسي مورد نظر نشريه
5) عدم ذكر صحيح ارقام آماري
6) فقدان بحث و پرداختن به نتايج
7) چكيده هاي خيلي كوتاه و خيلي زياد
8) بي دقتي در تهيه متن (غلط تايپي ، اشتباهات متن)
9) عدم ارتباط موضوع مقاله با رويكرد نشريه

لیست ژورنالهای آی اس آی

لیست ژورنالهای آی اس آی به تمام ژورنال هایی که در تامسون رویترز منتشر شده ISI اطلاق میشود و در لیست ژورنالهای آی اس آی قرار میگیرد ، این نامگذاری با استناد به نام قدیمی موسسه Institute for Scientific Information صورت پذیرفته است. با توجه به تنوع کیفی نمایه های تحت پوشش تامسون رویترز ، نمایه های آی اس آی دارای ضریب تاثیر به 3 دسته مجزا با حوزه های متفاوت تقسیم شده اند که شامل :
Science Citation Index Expanded
Social Science Citation Index
Arts and Humanities Citation Index

 

مرجع:

http://hadafresearch.com/%D8%B5%D9%81%D8%B1-%D8%AA%D8%A7-%D8%B5%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-isi/

پیمایش به بالا